Born 1970 in Turin and now based in Vienna, Roberta Cortese studied Arts, Music and Drama at the University of Turin, operatic singing in Turin and Vienna and developed there as an actress within the company of the Burgtheater of the Peymann’s era. In those years she also worked at Volkstheater Vienna, Schauspielhaus Graz and in the Viennese off-scene, a.o. with directors such as Einar Schleef, Dimiter Gotscheff, Arie Zinger, Philip Tiedemann, Markus Kupferblum, Michael Scheidl and with musicians such as Peter Keuschnig, Lesch Schmidt, Peter Eötvös, Tomas Desi and Sandy Lopičić.

In 2001 she went back to Italy, where up to 2015 she mostly performed in contemporary plays, often with music: at TST, TPE, Teatro Regio in Turin, Teatro Due in Parma, Teatro dell’Acquario Cosenza, Festival delle Colline Torinesi and Spoleto Festival. There she worked with directors Davide Livermore, Walter Le Moli, Lorenzo Fontana, with musicians Andrea Chenna, Marcello Fera, Fabio Biondi and his orchestra Europa Galante, with artist Marzia Migliora, author Elena Pugliese and stage-colleague Simona Nasi.

From 2002 to 2008 she was also Dramaturgin of the co-founded CineTeatro Baretti in Turin directed by Davide Livermore, where she also started to write and translate theatre plays. She worked as an opera director, too (a.o. at Piccolo Regio Puccini in Turin and at Teatro Rendano in Cosenza), since 2009 she founded the association Satyrikon, with which since then she runs her own projects. In those years spent in Italy, she contributed to the staging of several foreign authors in Italy, above all works by Elfriede Jelinek.

Since 2015 she lives in Vienna again, working as much as possible over borders, as much as on and backstage. She worked among others with Christoph Marthaler, MyBossWas, Laura Mello, echoraum, Kabinetttheater, Paulus Manker and since 2019 she’s part of the leading team of sirene Operntheater in Vienna.

Nata nel 1970 a Torino e ora a Vienna, Roberta Cortese studia Materie Letterarie con Indirizzo Artistico all’Università di Torino e canto lirico a Torino e a Vienna, dove si forma come attrice nella compagnia del Burgtheater dell’era Peymann. In quegli anni lavora anche al Volkstheater di Vienna, al Schauspielhaus di Graz e nella scena-off viennese, con registi come Einar Schleef, Dimiter Gotscheff, Arie Zinger, Philip Tiedemann, Markus Kupferblum, Michael Scheidl e con musicisti come Peter Keuschnig, Lesch Schmidt, Peter Eötvös, Tomas Desi and Sandy Lopičić.

Nel 2001 torna in Italia, dove fino al 2015 lavora soprattutto in produzioni di teatro contemporaneo, spesso musicale: al TST, TPE, Teatro Regio Torino, Teatro Due di Parma, Teatro dell’Acquario di Cosenza, al Festiva delle Colline Torinesi e al Festival dei Due Mondi di Spoleto. Lì lavora coi registi Davide Livermore, Walter Le Moli, Lorenzo Fontana, coi musicisti Andrea Chenna, Marcello Fera, Fabio Biondi e la sua orchestra Europa Galante, con l’artista Marzia Migliora, l’autrice Elena Pugliese e la collega attrice Simona Nasi.

Dal 2002 al 2008 è Dramaturgin del CineTeatro Baretti di Torino, da lei co-fondato e diretto da Davide Livermore, dove ha inizio anche la sua attività di autrice e traduttrice. Per un periodo lavora come regista lirica (fra gli altri al Piccolo Regio Puccini di Torino e al Teatro Rendano di Cosenza), finché nel 2009 non fonda l’associazione Satyrikon, con cui da allora si dedica a progetti propri. Negli anni passati in Italia ha contribuito alla realizzazione di numerose prime italiane di autori stranieri, prima fra tutti Elfriede Jelinek.

Dal 2015 vive di nuovo a Vienna e continua a operare al di là di ogni tipo di confine, così come sia sul palco che dietro le quinte. Ha lavorato tra gli altri con Christoph Marthaler, MyBossWas, Laura Mello, echoraum, Kabinetttheater, Paulus Manker e dal 2019 è parte del leading team del sirene Operntheater di Vienna.

1970 in Turin geboren und nun Wahlwienerin, Roberta Cortese studierte Musik- und Theaterwissenschaft in Turin, Operngesang in Turin und Wien und entwickelte sich im Burgtheater-Ensemble der Peymann-Ära zur Schauspielerin. In den Jahren wirkte sie auch an Volkstheater Wien, Schauspielhaus Graz sowie in der Wiener freien Szene, u. a. mit Regisseuren wie Einar Schleef, Dimiter Gotscheff, Arie Zinger, Philip Tiedemann, Markus Kupferblum, Michael Scheidl und mit Musikern wie Peter Keuschnig, Lesch Schmidt, Peter Eötvös, Tomas Desi und Sandy Lopičić.

2001 kehrte sie nach Italien zurück und spielte bis 2015 v. a. in Produktionen zeitgenössischer Dramatik, oft mit Musik: am TST, TPE, Teatro Regio, in Turin, Teatro Due in Parma, Teatro dell’Acquario in Cosenza sowie beim Festival delle Colline Torinesi und Spoleto Festival. Sie arbeitete hier mit Regisseuren wie Davide Livermore, Walter Le Moli, Lorenzo Fontana, mit Musikern wie Andrea Chenna, Marcello Fera, Fabio Biondi und seinem Orchester Europa Galante, mit Künstlerin Marzia Migliora, Autorin Elena Pugliese und Schauspielkollegin Simona Nasi.

Von 2002 bis 2008 war sie Hausdramaturgin des von ihr mitbegründeten CineTeatro Baretti in Turin (Leitung: Davide Livermore) und begann hier, auch als Autorin und Übersetzerin zu arbeiten. Sie arbeitete eine Zeit lang als Opernregisseurin (u.a. am Piccolo Regio Puccini in Turin und Teatro Rendano in Cosenza), bis sie 2009 den Verein Satyrikon gründete, mit dem sie seitdem ihre eigenen Projekten umsetzt. In den Jahren in Italien war sie an vielen italienischen Erstaufführungen fremder Autoren beteiligt, vor allem Elfriede Jelinek.

Seit 2015 lebt sie wieder in Wien, arbeitet jedoch weiterhin weit über alle Grenzen hinweg, sowie auf und hinter der Bühne. Sie arbeitete u. a. mit Christoph Marthaler, MyBossWas, Laura Mello, echoraum, Kabinetttheater und Paulus Manker und ist seit 2019 im Leading Team des Wiener sirene Operntheaters.

Header photo © Stefania Bonatelli